hits

Christine Drage

- www.christinedrage.blogg.no -

Trening reddet livet mitt

  • 31.03.2018, 21:51

Etter at jeg ble syk og lot kroppen min forfalle, var jeg sikker p at det var mye jeg aldri kom til klare igjen. Jeg fikk en ekstrem bekkenlsning helt i begynnelsen av svangerskapet mitt, som gjorde at jeg la p meg 30 kg p 6 mneder, og fortsatte g opp i vekt til og med etter at datteren min ble fdt. Smertene ble strre og mer problematiske etter fdselen, og det tok rundt 8 mneder fr legene fant ut at jeg har fibromyalgi og revmatisme i tillegg til bekkenlsning. I Mai i fjor begynte jeg p rehabilitering p sykehuset, som jeg gikk p helt frem til November. All hjelpen jeg har ftt p den revmatiske avdelingen p Haukeland har virkelig vrt livreddende, og i August i fjor klarte jeg endelig komme i gang med trening igjen.

Fr jeg ble gravid var jeg en veldig aktiv person, som elsket trene og g p tur p fjellet. Jeg har holdt p med forskjellige former for kampsport i mange r, dans og trente aktivt p treningssenter. Nr helsen min var p det verste, klarte jeg ikke g ut for lufte hunden min uten sttte meg til stokker. Lufteturene til hunden ble bort til nrmeste benk, hvor jeg kunne slippe henne ls og sitte meg ned. Hovedansvaret over hunden gikk til min mor, da jeg rett og slett hadde s mye smerter at g en tur p mer en 10 minutter var uutholdelig. Nr jeg kom i gang med rehabiliteringen p haukeland sykehus, begynte jeg sakte pushe meg utenfor min egen smerteterskel. Jeg fikk fortalt at mosjon hjelper, og at mye av smertene jeg flte var psykisk (i tillegg til fysisk), da jeg var redd for gjre ting verre. Jeg vde meg p g i nabolaget og tok tiden p de sm turene jeg tok. I begynnelsen brukte jeg 30 minutter opp en bakke jeg n fint klarer g p 5 minutter. Det var vondt og jeg hatet det, men hatet til meg selv og min egen kropp var sterkere. S jeg gikk. Og gikk. Til 30 minutter ble til 25, 20, 15 og tilslutt 10. Jeg begynte med to stokker s jeg hadde noe sttte meg til, i tilfelle bekkenet skulle lsne. Etter et par uker klarte jeg g med bare en stokk, og en del uker etter det klarte jeg g opp bakken uten sttte meg til noe. Dette var langt ifra hardtrening som forbrente mye kalorier, men det var den treningen jeg klarte begynne med og som kroppen min trengte for komme i gang med bevegelse.

Etter at jeg kom skikkelig i gang med rehabiliteringen p sykehuset og gikk fast p terapitrening i basseng, begynte mirakler skje med kroppen. Jeg ble vist velser med yoga ball av en Fysioterapeut og gikk og kjpte meg en egen ball jeg kunne ha hjemme. Som revmatiker er smertene sterkest nr kroppen har vrt i ro over en lengre periode, s morgen er alltid verst. Sm og rolige velser p ball er det beste for mykne opp bekkenet og stivheten i ryggen, og jeg har siden da alltid begynt morgen med litt lett yoga for strekke ut og lsne opp i smertepunkter i kroppen.

I august i fjor begynte jeg trene p Nr1Fitness og trente 2-3 ganger i uken. Jeg hadde da et nske om ta av enda flere kilo og brukte ellipse maskinen effektivt. lpe p tredemlle er for belastende for bekkenet, s den har jeg faktisk holdt meg unna. Jeg bruker fremdeles ellipse maskinen hver dag nr jeg trener p senteret, for varme og mykne opp kroppen fr en styrke kt. Etterhvert som jeg kom inn i treningen og merket at kroppen ble sterkere og smertene mindre, begynte jeg trene hardere og oftere. N trener jeg fast 6 ganger i uken, og har gjerne kter p 2-3 timer. For meg har trening virkelig vrt veien tilbake til en kropp jeg kan vre stolt over, og en helse jeg kan leve med. For de aller fleste med helseproblemer er det tungt komme i gang med trening, men det vil definitivt bringe mange helsefordeler! Trening har gitt meg en sunnere og sterkere kropp, energi og overskudd til finne p mer i hverdagen og en lidenskap for fitness. Uansett hva som har holdt deg tilbake, er det aldri for sent begynne trene.

 

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Om meg

Christine Drage

Velkommen til min livsstilsblogg! Jeg er en kvinne p 23 r som er over gjennomsnittet interessert i kosthold og trening. Her p bloggen vil jeg dele hverdagen min med dere som en alenemor med flere kroniske sykdommer, dele treningstips, oppskrifter og forhpentligvis vise og motivere til en riktig livsstil.

Sk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no